دستگاه تست نقطه اشتعال باز آزمافرایند لیان پارسه

آزما فرایند لیان پارسه لیان پارسه تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی نفت و پتروشیمی و پزشکی

دستگاه تست نقطه اشتعال باز آزمافرایند لیان پارسه

۷ بازديد
تست نقطه اشتعال باز یا فلش پوینت آزمایشی است که مشخص می‌کند یک ماده در فشار جو در چه دمایی مشتعل می‌شود. این تست برای نمونه‌های نفتی و روغنی صنعتی و مواد دارای وسکوزیته بالا کاربرد دارد و به‌صورت دینامیکی انجام می‌شود. دستگاه تست نقطه اشتعال باز به کمک ترمومتر و افزایش دمای نمونه آزمایشی، نقطه اشتعال محصول را پیدا می‌کند. این دستگاه قابلیت اندازه‌گیری نقطه اشتعال در بازه دمایی ۷۹ تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد را دارد.
در این صفحه بررسی می‌کنیم تست نقطه اشتعال باز چطور انجام می‌شود. همچنین اطلاعاتی درباره ویژگی‌ها و روش خرید تست نقطه اشتعال باز ارائه می‌دهیم.

آزمایش نقطه اشتعال چیست؟

روغن‌ها وقتی داغ می‌شوند، قابلیت اشتعال پیدا می‌کنند. بخارات حاصل از افزایش دمای این مواد، وقتی در معرض اکسیژن هوا قرار می‌گیرند، آماده اشتعال‌پذیری هستند و با ایجاد کوچک‌ترین جرقه، شعله‌ور می‌شوند. پایین‌ترین دمایی که یک ماده روغنی شعله‌ور می‌شود را به‌عنوان نقطه اشتعال آن ماده در نظر می‌گیرند.
نکته مهمی که باید به‌ آن توجه داشته باشید این است که نقطه اشتعال مواد نفتی و روغنی با نقطه احتراق آن‌ها تفاوت دارد. در نقطه اشتعال ماده برای یک لحظه شعله می‌کشد و سپس خاموش می‌شود، اما نقطه احتراق دمایی است که ماده در آن برای مدت حداقل ۵ ثانیه می‌سوزد. نقطه احتراق در مواد مختلف بین ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر از نقطه اشتعال است.
در آزمایش نقطه اشتعال، دمای نمونه آزمایش آرام‌ آرام بالا می‌رود. آزمایشگر هر چند درجه یک‌بار، یک شعله را از روی نمونه عبور می‌دهد. اولین باری که شعله باعث آتش گرفتن نمونه شود را به‌عنوان نقطه اشتعال محصول در نظر می‌گیرند.
نکته مهمی که در آزمایش تست فلش پوینت باید به آن توجه کرد، شرایط محیط است. عواملی مثل فشار و جریان هوا روی نتیجه این تست تأثیر می‌گذارند. بنابراین برای نتیجه دقیق‌تر آزمایش باید در فضای ثابت و در فشار طبیعی جو انجام شود.

چرا تست فلش پوینت اهمیت دارد؟

این آزمایش مشخص می‌کند که شما تا چه دمایی می‌توانید فرآورده‌های نفتی و روغنی را گرم کنید. نقطه اشتعال یک زنگ خطر به شمار می‌آید که اگر به آن توجه نداشته باشید و همچنان به ماده حرارت دهید، به نقطه احتراق می‌رسد و مشکلاتی مثل آتش‌سوزی ایجاد می‌شود. پس اولین دلیل اهمیت تست فلش پوینت، پیشگیری از آتش‌سوزی و حوادث حریق است.
تست فلش پوینت همچنین اطلاعاتی درباره شرایط نگهداری و حمل‌ونقل مواد به شما می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر نقطه اشتعال محصولی کم باشد، برای حمل‌ونقل آن در فصل تابستان باید به نکات ایمنی توجه داشت. افزایش دمای روغن در فرایند حمل‌ونقل و نگهداری، روی ویژگی‌های ماده و عملکرد آن تأثیر می‌گذارد. تغییر ویژگی‌ها و عملکرد مواد روی فرایندهای صنعتی تأثیر می‌گذارد و ممکن است به ماشین‌آلاتی که از این روغن‌ها استفاده می‌کنند، آسیب برساند.

ویژگی‌های دستگاه تست نقطه اشتعال باز لیان پارسه

دستگاه‌های تست نقطه اشتعال باز انواع مختلفی دارند، اما عملکرد اکثر آن‌ها مشابه است. مجموعه لیان پارسه تولیدکننده تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی است که این دستگاه را بالاترین کیفیت تولید می‌کند. در ادامه لیست ویژگی‌های دستگاه تست فلش پوینت باز لیان پارسه را ارائه می‌دهیم:

  • به‌صورت رومیزی طراحی شده است؛
  • تست نقطه اشتعال را به روش کلیولند انجام می‌دهد؛
  • قابلیت اندازه‌گیری نقطه اشتعال از ۷۹ تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد را دارد؛
  • بدنه آن از جنس استیل و فولاد ضد زنگ ساخته شده است؛
  • سنسور دیجیتال با قابلیت اندازه‌گیری دمای بین ۰ تا ۴۰۰ درجه و دقت ۰.۱ دارد؛
  • نمایشگر رنگی با وضوح تصویر بالا دارد؛
  • مجهز به محیط کالیبراسیون سنسور دماست؛
  • با توان مصرفی هزار وات کار می‌کند؛
  • کنترلر PID قدرت را به‌صورت دیجیتال به المنت اعمال می‌کند؛
  • مجهز به خنک‌کننده هیتر است (خنک کردن هیتر هم طول عمر المنتت را بیشتر می‌کند و هم باعث افزایش سرعت کار می‌شود)؛
  • تایمر برای اندازه‌گیری مدت زمان انجام آزمایش دارد؛

اگر سوالی درباره ویژگی‌های دستگاه و عملکرد آن دارید، از طریق راه‌های ارتباطی درج‌شده در سایت لیان پارسه با کارشناسان ما تماس بگیرید. همکاران ما به سوالات شما پاسخ می‌دهند و سفارش خرید دستگاه تست نقطه اشتعال را ثبت می‌کنند.

روش انجام آزمایش نقطه اشتعال

برای دقت بالا و به دست آوردن دمای دقیق نقطه اشتعال فرآورده‌های نفتی و روغنی هم دستگاه باید کیفیت بالایی داشته باشد و هم اپراتور باید آزمایش را با دقت انجام دهد. دستگاه آزمایش نقطه اشتعال باز لیان پارسه با دقت بالا و کم‌ترین میزان خطا طراحی شده است و نتایجی دقیق ارائه می‌دهد. در ادامه فرایند کار با این دستگاه را توضیح می‌دهیم. همچنین بعد از سفارش خرید دستگاه تست فلش پوینت باز از لیان پارسه، کارشناس‌های مجموعه دستگاه را برای شما تست می‌کنند و آموزش‌های لازم را نیز به شما ارائه می‌دهند.

آماده‌سازی نمونه و دستگاه

برای شروع کار باید نمونه، دستگاه و محیط آزمایش را آماده کنید. برای آماده‌سازی محیط به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • فشار محیط باید به اندازه فشار جو (۳۲۵.۱۰۱ کیلوپاسکال) باشد.
  • دستگاه باید روی سطح ثابت و تراز قرار گیرد.
  • در محیط آزمایش نباید جریان هوا مثل باد کولر وجود داشته باشد.

لیان پارسه به همراه دستگاه یک کاپ برنجی هم ارائه می‌دهد. این کاپ یک خط شاخص دارد که مقدار ۷۰ میلی‌لیتر را مشخص می‌کند. کاپ باید به اندازه این خط شاخص با نمونه آزمایشی پر شود. ویژگی‌های مورد نیاز برای نمونه آزمایشی عبارتند از:

  • قبلا حرارت ندیده باشد و مورد استفاده قرار نگرفته باشد.
  • بدون ناخالصی و افزودنی باشد.
  • بعد از ریختن در کاپ کف یا حباب نداشته باشد.

برای آماده کردن دستگاه نیز گام‌های زیر را انجام دهید:

  • کاپ را در محل مخصوص قرار دهید.
  • الکترود ترمومتر را نیز در جای خود قرار دهید تا قسمت انتهایی آن وسط نمونه قرار گیرد.
  • سوکت سیم برق را به دستگاه وصل کنید و سمت دیگر آن را به پریز برق شهری بزنید. پریز ایمن و استانداردی را برای دستگاه انتخاب کنید که از دیوار جدا نشده باشد.
  • ورودی گاز دستگاه را به شیر گاز شهری یا کپسول گاز وصل کنید. فشار گاز نباید از ۳ کیلوپاسکال بیشتر باشد.
  • دکمه پاور دستگاه را روشن کنید و منتظر بمانید تا نمایشگر آماده بودن دستگاه را به شما نشان دهد. با نمایش Flash point دستگاه برای انجام تست آماده است.
  • اندازه شعله نازل را تنظیم کنید؛ شعله نه باید آنقدر بزرگ باشد که دمای سطح نمونه را افزایش دهد یا آن را بسوزاند و نه باید آنقدر کوچک باشد که باعث احتراق نشود. بعد از تنظیم اندازه شعله، نازل را با فندک روشن کنید.

انجام تست نقطه اشتعال باز

با فشار دادن دکمه شروع، هیتر گرم می‌شود. با فشار دادن دکمه up و down می‌توانید سرعت گرم شدن هیتر را تنظیم کنید. در ابتدای آزمایش می‌توانید سرعت افزایش دما را بالاتر ببرید تا نمونه سریع‌تر به نقطه اشتعال نزدیک شود، اما وقتی به ۵۰ درجه پایین‌تر از نقطه اشتعال حدودی رسیدید، سرعت گرمایش را کاهش دهید.

بعد از نزدیک شدن به نقطه اشتعال حدودی، هر ۳ درجه یک‌بار، نازل شعله‌ور را از روی نمونه عبور دهید. نازل را آهسته و بدون توقف از روی نمونه رد کنید و مراقب باشید با کاپ برخورد نکند. اگر نازل را بالای کاپ نگه دارید یا آن را به کاپ بزنید، دمای سطح نمونه بیشتر می‌شود و زودتر از نقطه اشتعال واقعی محصول شعله می‌کشد و دقت نتیجه آزمایش پایین می‌آید.

به محض مشاهده اولین شعله نمونه، دما را ثبت کنید؛ این دمای نقطه اشتعال نمونه شماست. دما باید به‌صورت لحظه‌ای ثبت شود، زیرا دمای نمونه به‌صورت مداوم در حال افزایش است و احتمال دارد ترمومتر یک ثانیه بعد از نقطه اشتعال، عدد بیشتری را نشان دهد. بعد مشاهده نقطه اشتعال، درپوش کاپ برنجی را بگذارید، شعله‌ و دستگاه را خاموش کنید.

نکات ایمنی مهم برای کار با دستگاه تست نقطه اشتعال باز

مهم‌ترین نکاتی که هنگام کار با دستگاه تست فلش پوینت باز باید به آن‌ها توجه داشته باشید را در ادامه لیست می‌کنیم:

  • بلافاصله بعد از پیدا کردن نقطه اشتعال درپوش کاپ را بگذارید و دستگاه را خاموش کنید.
  • نمونه‌ای که برای آزمایش نقطه اشتعال باز استفاده می‌کنید، نباید قبلا استفاده شده باشد. بعد از آزمایش هم نمونه را دور بریزید و دیگر از آن استفاده نکنید.
  • نمونه را در سینک خالی نکنید و در ظرف‌های مخصوص پسماند روغن‌ بریزید.
  • هنگام تست نقطه اشتعال باز، ابزارهای اطفا حریق مانند کپسول آتش نشانی را در دسترس خود بگذارید.
  • کاپ را تا خط شاخص پر کنید. پر کردن بیش از این مقدار باعث سرریز شدن نمونه می‌شود. آغشته شدن هیتر به نمونه روغن آزمایشی ممکن است باعث سوختن دستگاه یا حریق شود.
  • دستگاه هنگام آزمایش باید حداقل ۱۰ سانتی‌متر از دیوار فاصله داشته باشد.
  • بهتر است دستگاه نزدیک به هود آزمایشگاهی باشد تا بخارات حاصل از آزمایش خیلی سریع از محیط خارج شود.
  • از دستگاه مراقبت کنید. روی آن وسیله‌ای قرار ندهید، مراقب باشید ضربه نخورد و دستگاه را با احتیاط تمیز کنید.
  • برچسب پلمپ دستگاه را باز نکنید. باز کردن این برچسب به معنای از بین رفتن گارانتی و عدم ارائه خدمات پس از فروش است.
  • اگر دستگاه خراب شد یا درست کار نکرد، آن را خاموش کنید و با پشتیبانی لیان پارسه تماس بگیرید. خودتان برای تعمیر دستگاه اقدام نکنید.

استانداردهای ضروری برای تست نقطه اشتعال

دستگاه تست نقطه اشتعال باز لیان پارسه مطابق با استاندارد ASTM D92 کار می‌کند. این استاندارد با نام اندازه گیری نقطه اشتعال روباز به روش کلیولند نیز شناخته می‌شود و فرایند آن همان چیزی است که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم. استاندارد ASTM D1310 هم استاندارد دیگری است که به روشی مشابه روش کلیولند انجام می‌شود، اما برای مایعاتی با ویسکوزیته کم‌تر و نقطه اشتعال پایین‌تر (کم‌تر از ۹۳ درجه سانتی‌گراد) کاربرد دارد.

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، برای دقت بالا در محاسبه تست نقطه اشتعال، باید به شرایط محیطی و ویژگی‌های نمونه هم توجه داشت. بهتر است نمونه‌برداری برای این آزمایش مطابق با استاندارد ASTM D140 انجام شود. نمونه‌های دارای این استاندارد، نماینده‌ای از ماده اصلی هستند و نتیجه آزمایش‌های انجام‌شده روی آن‌ها قطعیت دارد.

خرید دستگاه تست نقطه اشتعال باز

لیان پارسه تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی است و خدمات خرید دستگاه تست نقطه اشتعال باز را به‌صورت مستقیم به شما ارائه می‌دهد. برای خرید این دستگاه هم می‌توانید به‌صورت تلفنی از طریق راه‌های ارتباطی درج‌شده در سایت با ما تماس بگیرید و هم می‌توانید از طریق سایت اقدام کنید. از قسمت بالایی همین صفحه روی گزینه «ثبت محصول» کلیک کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات تماس و نام محصول انتخابی، کارشناس‌های لیان پارسه در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و سفارش شما را ثبت نهایی می‌کنند.

بعد از ثبت نهایی سفارش دستگاه شما در دستور تولید قرار می‌گیرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محل مورد نظرتان ارسال می‌شود. بعد از تحویل دستگاه، کارشناس‌های پشتیبان لیان پارسه آموزش‌های لازم را به شما ارائه می‌دهند و پاسخگوی تمام سوالات شما هستند. لیان پارسه محصولات خود را گارانتی می‌کند و خدمات پس از فروش را نیز به مشتریان ارائه می‌دهد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.